Communiceer jij klantgericht of productgericht?

En wat is de beste manier om nieuwe klanten te bereiken?

Ik zie het zó vaak: technische bedrijven die op hun website meteen over hun geweldige product beginnen te vertellen. Ze zijn supertrots op hun innovatieve product en laten meteen zien wat ze allemaal in huis hebben, compleet met technische uitleg, productdetails en -specificaties. Hé, begrijp me niet verkeerd, die trots is vast en zeker helemaal terecht, en ik snap ook volledig dat je de behoefte hebt om het van de daken te schreeuwen. Sterker nog, vooral doen! Maar meteen de diepte induiken op productniveau is vaak niet de manier om nieuwe klanten te overtuigen om met jouw bedrijf in zee te gaan.

Wie zijn jouw potentiële klanten eigenlijk?

Klinkt als een hele flauwe vraag misschien, want dat weet je toch inmiddels wel? Je richt je bijvoorbeeld op maakbedrijven in een specifieke branche, dat antwoord zit er ingebakken. Maar… hoe communiceer je nu precies met een maakbedrijf? Nou, niet! Je communiceert namelijk met mensen. Met de eigenaar, een ervaren engineer, een projectleider of een junior inkoper bijvoorbeeld. Zij hebben ieder hun eigen kennis, specialisatie, ervaring en focus en bekijken jouw website vanuit verschillende invalshoeken. Zorg er dus voor dat je website voor ieder van hen toegankelijk en begrijpelijk is.

Je product is voor jouw klant geen doel maar een middel

Stel je eens voor; je bent op zoek naar manieren om je bedrijf te verduurzamen maar hebt nog geen flauw idee welke oplossingen er op de markt zijn; dan wil je eerst meer lezen over de verschillende mogelijkheden, toch? Je bent in dit stadium nog niet gericht op zoek naar een bepaald type product, maar naar een oplossing. Je wilt dus informatie lezen van een partij die jouw beweegredenen en dilemma’s begrijpt, die je vragen op dit gebied beantwoordt en je de juiste oplossing biedt. Dat die oplossing samenhangt met een bepaald product of dienst, dat is logisch, toch is het voor jou geen doel, maar een middel. Zo denken jouw potentiële klanten er dus ook over; ze willen geen product maar een oplossing.

‘Maar mijn klanten weten wél wat ze zoeken’

Ik hoor je denken: ‘maar er zijn toch ook klanten die al wél precies weten wat ze zoeken? Ze vragen me precies naar een bepaald type of model.’ Klopt, en dat is het mooie: door over al je potentiële klanten na te denken en je communicatie en website hierop aan te passen, sluit je niemand uit. Tuurlijk, het kan zijn dat jij echt alleen maar met ervaren specialisten te maken hebt die precies weten welk product ze zoeken, maar heb je er al eens over nagedacht dat dit misschien wel juíst komt omdat je de minder ervaren klanten nog niet hebt kunnen bereiken met jouw manier van communiceren? Stof tot nadenken! 😉

Hoe pak je dat aan?

Hopelijk klinkt alles wat ik je net verteld heb logisch in de oren, maar dit omzetten naar de praktijk is nog niet zo simpel. Buiten het feit dat communicatie en het schrijven van de juiste content een vak apart is, zit jij met al je kennis zo diep in de (technische) materie dat het moeilijk is om als een buitenstaander, een leek, een potentiële klant te denken en dus te schrijven. Zelfs wanneer je als communicatiemedewerker voor een bedrijf werkt is dat beeld al vertroebeld.

Een externe specialist inschakelen?

Regelmatig hoor ik als tegenargument om een externe tekstschrijver in te schakelen: ‘ja maar, die heeft toch niet de kennis die ik heb?’. Klopt, maar hoe gek het ook klinkt, dat is juist de toegevoegde waarde ervan, want jouw kennis creëert tegelijkertijd blinde vlekken. Een professionele schrijver gaat uit van je klanten en stelt jou de juiste vragen om op die manier tot een goed verhaal met een heldere boodschap te komen. Een overtuigende boodschap waarmee je jouw websitebezoekers triggert om zaken met jou te doen.

Op zoek naar zo’n tekstschrijver? Neem gerust contact met me op!

Over Lorenza van Contexxt

"De mens is de eerste soort op aarde die het is ‘gelukt’ om invloed uit te oefenen op het klimaat. Helaas niet in positieve zin. Gelukkig zijn er steeds meer mensen en ook bedrijven die zich bewust zijn van hun impact op het milieu. Ze kiezen niet voor de makkelijkste weg, wachten niet tot wet- en regelgeving duurzaam gedrag afdwingt, maar zetten concrete stappen om zelf deel uit te maken van de verandering. Deze bedrijven wil ik graag helpen om hun duurzame missie te verwezenlijken, door zichtbaar te zijn. Woord voor woord vertel ik hun duurzame verhaal, in heldere taal."

Lorenza Verbaten
Posted in