tekstoptimalisatie groen

MVO communicatiestrategie

toewerken naar jouw stip op de horizon

Wist je dat communicatie een van de belangrijkste katalysatoren is in de transitie naar duurzaam en sociaal ondernemen? Denk hier maar eens over na: iedereen die ooit iets goeds voor de wereld heeft betekend, wiens naam we nu nog kennen en die ons inspireert, heeft dat volledig te danken aan communicatie. Hun verhaal is ooit verteld. Door henzelf of door een ander, maar het is verteld. Als jij anderen wilt inspireren, de wereld mooier wilt maken en mensen in actie wilt krijgen, of dit nu in je bedrijf of daarbuiten is - dan is communicatie een krachtige tool. Maar, bezint eer ge begint - een communicatiestrategie is cruciaal. Geen document van tweehonderd pagina's, maar een dynamische en praktische tool en leidraad waarmee je communicatieafdeling of externe team direct aan de slag kan!

Hoe we dat aanpakken? Daar lees je hieronder meer over.

een communicatiestrategie:

  • is gericht op jouw stip op de horizon, je MVO-missie;
  • is concreet en praktisch uitvoerbaar;
  • is gebaseerd op je waarden en je 'waarom';
  • komt bottom-up tot stand, door je mensen erbij te betrekken;
  • geeft aandacht aan externe én interne communicatie.

inventariseren

Door middel van interviews, klantonderzoeken, deskresearch en teamsessies brengen we je bedrijf in kaart, je doelen, doelgroepen en uitdagingen. Ook gaan we in gesprek over jouw ambities en al behaalde resultaten op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Die bundelen we in je MVO-missie. Je leest er hier meer over.

strategie

Op basis van de behoeften en uitdagingen die uit de sessies in de inventarisatiefase blijken, gaan we voor je aan de slag met een communicatiestrategie die is afgestemd op jouw communicatiedoelen. We richten ons daarbij zowel op verbetermogelijkheden van je interne als je externe communicatie.

uitvoeren

Nu je communicatieplan klaar is ontvang je jouw MVO-missie zwart-op-wit. Dit is een verklaring met reeds behaalde successen, ambities en doelen, die je kunt delen met al je doelgroepen. Dit document vormt de basis - de kapstok - voor alle communicatie die hierop volgt. Ook helpen we je graag (deels of volledig) bij de verdere uitvoering van het communicatieplan.

 

onderhouden

Om je doelgroep voortdurend mee te nemen in je MVO-missie is het belangrijk om structureel verhalen te vertellen, op een manier die aanspreekt en opvalt. Komen je communicatie-medewerkers handen tekort? Of wil je er zeker van zijn dat je MVO-missie op de juiste manier wordt verweven in je content? Het Contexxt Communicatie team staat voor je klaar!

Team & Partners

Contexxt Communicatie werkt samen met een team van creatieve contentspecialisten, ieder met zijn of haar eigen gebied van expertise. Hierdoor kunnen we snel schakelen en een dynamisch team voor je samenstellen dat jou gaat helpen bij de uitvoering van je communicatiestrategie. Contexxt Communicatie blijft jouw contactpersoon en stabiele basis, ongeacht of je projectmatig of structureel ondersteuning nodig hebt.

Daarnaast werken we ook samen met verschillende externe partners, bijvoorbeeld voor het SMART maken van je MVO-missie of voor het creëren van draagvlak in je interne organisatie.

gebruik ambitie n richting (600 x 600 px) (2)

de uitvoering van je communicatie uitbesteden?

Het communicatieplan op basis van je MVO-missie staat op papier, maar nu de uitvoering nog! Je realiseert je dat hier heel wat bij komt kijken en ook dat de capaciteit van je huidige communicatiemedewerker of -team niet groot genoeg is. Je kunt je team natuurlijk uitbreiden, óf je kiest voor een flexibele oplossing; ondersteuning door een of meerdere contentspecialisten uit het team van Contexxt Communicatie. Hieronder vind je een greep uit de mogelijkheden.

gebruik ambitie n richting (600 x 600 px) (8)

projectmatig

De overgangsfase 'van plannen naar doen' is cruciaal voor het succes van het communicatieplan. De doorvertaling van strategie en tactiek naar operationeel niveau moet soepel verlopen, want dat is de fundering voor goede communicatie. Maar... die eerste fase kost ook veel energie en tijd. Denk aan het (opnieuw) inrichten van alle communicatiekanalen en het creëren van nieuwe inhoud (content). Het Contexxt Communicatie team helpt je op weg, door mee te bouwen aan die sterke fundering.

gebruik ambitie n richting (600 x 600 px) (7)

structureel

Naast het (her)inrichten van je communicatiekanalen is het ook belangrijk om structureel zichtbaar te zijn en je verhaal herhaaldelijk te vertellen aan klanten, partners, medewerkers en stakeholders. Het structureel delen van creatieve content die je MVO-missie ondersteunt is essentieel, én specialistisch werk. Het team van Contexxt Communicatie helpt je graag, precies daar waar je communicatiemedewerker(s) wat extra handen kan gebruiken. Bij het creëren van social media content of het schrijven van nieuwsbrieven bijvoorbeeld.

gebruik ambitie n richting (600 x 600 px) (6)

allround

Zoek je voor bepaalde óf onbepaalde tijd extra ondersteuning voor je communicatieteam? Wil je daarbij graag dat er een of meerdere mensen voor een vast aantal uur per week op locatie voor je aan de slag gaan? Ook dat is mogelijk. We gaan voor je op zoek naar de juiste professional, of zélfs een flexibel inzetbaar team van professionals die jouw communicatieplan in de praktijk gaan brengen. Contexxt Communicatie blijft hierbij jouw centrale aanspreekpunt en communicatie sparringpartner.

PLAN EEN VRIJBLIJVEND MVO-MISSIEGESPREK

Wat is jouw MVO-missie en  waar loop je tegenaan in de uitvoering én de communicatie? Krijg je de neuzen in je bedrijf niet dezelfde kant op, wil je geen loze statements maken, mis je de juiste handjes of expertise in je bedrijf om je MVO-doelen écht te verweven in je communicatiestrategie? Wat jouw vraag ook is, ik help je graag verder tijdens een vrijblijvend MVO-missiegesprek.