Wil jij met jouw cont(al)ent de wereld verbeteren?
Bij Contexxt Communicatie helpen we mkb-bedrijven die vanuit intrinsieke motivatie een transitie doormaken naar een duurzamer, socialer bedrijf, maar geen idee hebben hoe zij dit in hun organisatie en naar klanten moeten communiceren. Dit doen we op een unieke manier, onder andere door middel van een heldere contentstrategie, een goed verhaal en de doorvertaling daarvan in hun content. Hier kun jij je steentje aan bijdragen!

Word jij onderdeel van de ContexxtCommunity?
De ContexxtCommunity bestaat uit verschillende contentschrijvers, -marketeers en -makers die zich allemaal willen inzetten voor een mooiere wereld. Zodra we een contentspecialist nodig hebben voor een project of het structureel maken van content voor een duurzame opdrachtgever, dan gaan we in de Community op zoek naar de beste match. Om die match te kunnen maken willen we je natuurlijk eerst leren kennen.
Wie ben jij?
De ene schrijver is de andere niet… Jij hebt jouw unieke kracht. Daarom zijn we op zoek naar verschillende soorten contentschrijvers. Herken jij je in een (of meerdere) van de onderstaande profielen? Laat ons in de vragenlijst vooral weten welke, dan kunnen we je matchen aan opdrachten waar jij tot je recht komt.
‘De verteller’
Je bent dol op verhalen vertellen, in jouw eigen kenmerkende schrijfstijl.
Voor jou is een tekst geslaagd als er zich in het hoofd van je lezer een film afspeelt. Dat krijg je voor elkaar door steeds weer leuke invalshoeken te bedenken, beeldende metaforen toe te passen en je volledig onder te dompelen in de belevingswereld van de mensen die tot de doelgroep behoren.
Van saaie teksten krijg je de rillingen- brrr…! Daarom stel je tijdens het interview al verrassende, vragen, waardoor je snel de diepte in gaat en interessante antwoorden weet op te roepen.
Je bent het creatiefst als je schrijft over onderwerpen waar jij zelf enthousiast van wordt. We juichen het dus alleen maar toe als je voor een specifieke niche schrijft.
‘De strategische’
Jij snapt hoe websitebezoekers zich gedragen, hoe ze navigeren, hoe ze zich bewegen en hoe de juiste structuur en content daarbij ondersteunen.
Je weet hoe je zoektermonderzoek moet interpreteren om vervolgens op basis van de juiste termen een pakkende (SEO) tekst te schrijven en de website van de klant beter vindbaar te maken.
Tijdens interviews met klanten weet jij de juiste vragen te stellen. Hoe langdradig of off-topic de antwoorden soms ook zijn, je houdt het doel helder voor ogen en weet in de tekstuitwerking toch altijd tot de kern te komen.
Je voelt de klant goed aan, maar vooral ook zijn doelgroep. Hierdoor weet je de juiste mensen in beweging te krijgen met resultaatgerichte content.
‘De sociale’
Jij bent net als wij van mening dat content pas echt tot leven komt als inhoudsdeskundige en contentprofessional samenwerken.
Je haalt je energie en ideeën voor social media content en blogs uit de periodieke brainstormsessies met je klant. Je weet vervolgens mooie, creatieve invalshoeken te bedenken waar de volgers van de klant op aanhaken.
Naast creatief ben je ook resultaatgericht. Welke posts krijgen de meeste views? Wat werkt totaal niet? Het is een leerproces waar je de klant in meeneemt. Duidelijk communiceren is dus een must!
‘De technische’
Je bijt je als tekstschrijver het liefst vast in complexe onderwerpen die je tot op de bodem uitzoekt. Om te kunnen schrijven moet jij het begrijpen. Je rust dan ook niet tot je alle informatie en data hebt verzameld.
Je neemt geen genoegen met antwoorden als ‘ja, dat is nu eenmaal zo’. Not so fast, buddy! Jij vraagt tijdens een interview stevig door!
Als je dan eenmaal begint te schrijven bevind je je in een constante staat van hyperfocus. Je dompelt je het liefst dagenlang onder in het onderwerp en werkt vervolgens uitgebreide artikelen en verslagen uit.
‘De purist’
’T Kofschip dat te vroeg vertrok, verkeerd geplaatste interpunctie, ‘me’ gebruiken als bezittelijk voornaamwoord of een tekst die meer vragen oproept dan beantwoordt….
Waar een tekst onrecht wordt aangedaan, daar ben jij!
Gewapend met rode pen in je gebalde vuist voel je je Superman of Wonder Woman.
Familie, vrienden, collega’s, buren; ze kloppen bij jou aan als ze zeker willen zijn van een creatieve tekst, heldere mail of foutloze sollicitatiebrief.
Soms geef je ook ongevraagd advies, maar niet iedereen stelt dat op prijs. Bij Contexxt wordt jouw taalpurisme wél gewaardeerd! Teksten verbeteren en herstructureren is gewoon jouw superkracht.
In de vragenlijst die je ontvangt geef je aan in welke mate je je in deze profielen herkent. Mis je er nog een? Laat het ons gerust weten!

Onderdeel worden van de ContexxtCommunity – hoe werkt het?
- Interesse? Stuur dan een mailtje naar info@contexxtschrijver.nl, LinkedInberichtje mag ook!
- Je ontvangt een aanmeldformulier met vragen om jou beter te leren kennen.
- Je stuurt ons ook een selectie uit je portfolio toe, van opdrachten waar jij trots op bent.
- Is er direct een duidelijke match, dan zetten we je op de lijst en maken we nog even online kennis of met een kop koffie in Breda (als je in de buurt woont).
- Zodra er een opdracht binnenkomt die aansluit op jouw profiel, benaderen we je en briefen we de opdracht.
- Duidelijke afspraken vinden we belangrijk, die zetten we dus eerst nog even zwart-op-wit.
- Heb je tijd én zin in de voorgestelde opdracht? Dan kunnen we van start! Je ontvangt een uitgebreide briefing, de contentstrategie en we plannen een of meerdere diepte-interviews met de klant.
- Er vindt eerst een interne check op je teksten plaats, daarna geeft de klant feedback.
- Is de klant tevreden en word jij er blij van, dan kunnen we je ook vragen om structureel content (blogs, social media, nieuwsbrieven) te schrijven voor deze opdrachtgever.
Waarom is het zo leuk om een Contexxtschrijver te zijn?
Met jouw hulp kunnen duurzame, maatschappelijk verantwoorde bedrijven zich beter profileren. Je bouwt dus actief mee aan een mooiere wereld en een betere toekomst.
Wat wil je nog meer?
Nou, een eerlijk tarief voor jouw werk natuurlijk – passend bij de opdracht en jouw ervaring. Dat is niet altijd vanzelfsprekend als je graag werkt via freelance platformen (zoals CopyRobin, Freelance.nl en Freelancer.nl).
Wij kennen jou en de klant persoonlijk en werken echt samen in projecten.
Geen fan van netwerkevents en voortdurend actief zijn op social media? Snappen we! Hoe fijn is het dan als je eens geen verkoopgesprek hoeft te voeren, maar gewoon gematcht wordt aan een fijne opdracht?
Freelance tekstschrijver een eenzaam beroep? We organiseren regelmatig online of fysieke bijeenkomsten voor de Community, zodat je kennis kunt maken met andere schrijvers, je uitdagingen en tips met elkaar kunt delen.
Ontwikkel je in alle facetten van jouw vak en het freelancen. Tijdens de bijeenkomsten en in de community delen we kennis, geven we trainingen en kun je hulpvragen stellen.
Wil jij jouw kracht als tekstschrijver of contentmaker projectmatig of structureel in te zetten voor onze klanten. Ben je regelmatig of structureel beschikbaar voor leuke, MVO-gerelateerde opdrachten tegen een eerlijk tarief?
Meld je dan aan als tekstschrijver of contentmaker bij Contexxt Communicatie! Stuur dan een mailtje naar info@contexxtschrijver.nl, met als onderwerp: ‘ik word ContexxtSchrijver!’ We nemen dan snel contact met je op.
Over Lorenza van Contexxt
"De mens is de eerste soort op aarde die het is ‘gelukt’ om invloed uit te oefenen op het klimaat. Helaas niet in positieve zin. Gelukkig zijn er steeds meer mensen en ook bedrijven die zich bewust zijn van hun impact op het milieu. Ze kiezen niet voor de makkelijkste weg, wachten niet tot wet- en regelgeving duurzaam gedrag afdwingt, maar zetten concrete stappen om zelf deel uit te maken van de verandering. Deze bedrijven wil ik graag helpen om hun duurzame missie te verwezenlijken, door zichtbaar te zijn. Woord voor woord vertel ik hun duurzame verhaal, in heldere taal."
