Duurzaamheid is hot, en veel bedrijven willen graag het verschil maken. Toch lijkt het soms alsof ideologische bedrijven die als paddenstoelen uit de grond rijzen al even hard van het strijdtoneel kukelen. Waar gaat het mis? Laat ik eens wat valkuilen op een rijtje zetten. Althans, wat betreft je communicatie. Want ik ben natuurlijk geen business goeroe hè?
1. Vol vuur, maar met rooksignalen die niemand begrijpt
Groene bedrijven worden vaak opgericht door mensen die écht om de planeet geven – top! Maar hun boodschap klinkt soms meer als een brandalarm dan een uitnodiging. “Red de aarde nu!” roept men. Tja, leuk, maar veel mensen hebben al genoeg aan het redden van hun ochtend zonder koffie. Als je mensen buiten je eigen groene bubbel wilt bereiken, dan zal je je moeten verdiepen in wat zij belangrijk vinden, en de juiste haakjes vinden om je boodschap over de bühne te krijgen.
2. Werelddrama in je boodschappentas
Kijk, ik ben 100% voor laten zien waar je voor strijdt, maar ik denk ook dat we voorzichtiger moeten omgaan met de stroom van informatie over alle ellende op de wereld. Die is er, en we moeten onze ogen er niet voor sluiten of het bagatelliseren, maar de mensen die al met duurzaamheid bezig zijn, die zijn al overtuigd. De mensen die dat nog niet zijn, die mijden jouw boodschap als de pest! Want het is confronterend en gewoon niet leuk. We zouden willen dat ze hun kop uit het zand zouden trekken, maar door te wijzen met het vingertje gaan ze alleen maar harder rennen (of rare dingen terugroepen, zie ik ook wel gebeuren ;)). Laat vooral zien hoe het óók kan, en dat het ook nog eens leuker, lekkerder, beter is.
3. Politiek gekleurd
Als je groene marketingstrategie lijkt op een verkiezingscampagne, schrik je misschien wat mensen af. Niet iedereen wil zijn avondje tv-kijken laten verpesten door een biermerk dat hen vertelt dat ze moeten kiezen tussen de planeet en hun pint. Geloof er in dat de highlights van jouw product of dienst automatisch de schaduwkanten van maatschappelijke kwesties laten zien. Als je het goed doet! 😉
4. Duurzaamheid ‘numbness’
We horen het woord duurzaamheid zo vaak dat het bij veel mensen niet echt meer binnenkomt. De een draait door omdat het voor zijn of haar gevoel nooit goed genoeg is, de ander sluit zich af om dat te voorkomen. Of erger, schiet in de ontkenningsmodus, met de hakken in het zand. Schuldgevoel is een van de vreselijkste emoties, en ieder heeft zijn eigen tactiek om hier mee om te gaan. De beste tactiek is ‘actie in de taxi’, maar dat bereik je niet door het over duurzaamheid te hebben, zonder duidelijk te maken wat mensen concreet (nu, vandaag) kunnen doen.
5. Hoge verwachtingen, teleurstellende realiteit
Een duurzaam product moet niet alleen goed zijn voor de wereld, maar ook prettig in gebruik. Wat heb je aan koffie die de planeet redt, maar niet te drinken is? Of een nieuwe soort sneaker, in Europa gemaakt van appelleer, waar je nog niet dood in gevonden wilt worden? Het groene ‘sausje’ werkt alleen als de smaak ook klopt.
6. Duurzaam en lucratief? Da’s nog knap lastig
De droom is om zowel de planeet te redden als winst te maken. Maar voor veel bedrijven blijkt dat lastiger dan gedacht. Er zijn genoeg verhalen van pioniers die financieel kopje onder gaan. Groene plannen zijn prachtig, maar helaas niet altijd een goudmijn als ze niet goed uitgevoerd worden. Of je er blij mee bent of niet… ‘money makes te world go round’. Je hoeft niet vies te zijn van geld om iets goeds te doen voor de wereld, sterker nog, het is net zo goed de brandstof voor een duurzame onderneming als voor een traditioneel bedrijf. Het verschil is, jij gebruikt het als een ‘force for good’.
7. Saai verkooppraatje = mislukte missie
Duurzaamheidsboodschappen zijn vaak serieus en braaf, maar verandering begint met een beetje lef en inspiratie. Als een merk geen enthousiasme en betrokkenheid weet over te brengen, zal het moeilijk zijn om mensen te overtuigen hun gewoonten aan te passen. Daarom benadruk ik altijd hoe belangrijk het is om voor een of enkele duurzaamheidsthema’s te kiezen waar je écht warm voor loopt. Maak jij je kwaad over mensenrechtenschendingen in de productieketen van textiel, zoom dan in op jouw oplossingen daarvoor. In dat gevoel van onrechtvaardigheid zit je power.
8. Walk the talk
Als je duurzaamheid belooft, moet je het waarmaken. Helaas zijn er nog altijd merken en bedrijven die groots praten, maar achter de schermen weinig doen. En nu groene claims binnenkort wettelijk worden gecontroleerd, kun je er dan maar beter voor zorgen dat je woorden en daden niet met elkaar botsen. Daar prikt de steeds beter geïnformeerde, kritischere burger/consument bovendien toch wel doorheen ;).
Resumé: met een frisse blik, kennis van je doelgroep, een goed verhaal en een beetje humor kun je als duurzaam bedrijf of merk het verschil maken. Weten hoe ik je daarbij kan helpen? Laten we kennismaken!
Over Lorenza van Contexxt
"De mens is de eerste soort op aarde die het is ‘gelukt’ om invloed uit te oefenen op het klimaat. Helaas niet in positieve zin. Gelukkig zijn er steeds meer mensen en ook bedrijven die zich bewust zijn van hun impact op het milieu. Ze kiezen niet voor de makkelijkste weg, wachten niet tot wet- en regelgeving duurzaam gedrag afdwingt, maar zetten concrete stappen om zelf deel uit te maken van de verandering. Deze bedrijven wil ik graag helpen om hun duurzame missie te verwezenlijken, door zichtbaar te zijn. Woord voor woord vertel ik hun duurzame verhaal, in heldere taal."